Monday, January 1, 2007

نداااااااااااااااااااااااااااء

علي اد ما كلام الاخ ياسر اثر فيا اوي او بمعنا اصح وجعني اوي
الي اني حاسس فعلا ان عانده حق
بس انا عاندي تعليق واحد بس علي اللي هوه قاله
لا انا شايف ان الموضوعات اللي انتوا بتتكملموا فيها او اللي انت شايف اني مش عاوز اتكلم فيها دي الموضوعات دي مش جد اوي ياعني زي مانت شايف
لا الادب ان كان شعر ولا نثر هوه اللي هايغير حال البلد
مهي الناس طول عمرها بتكتب صلاح جاهين وفؤاد حداد وغيرهم كتير ماتوا وهما بيكتبوا والبلد حالها ما تغيرش ولا حاجه
والعلامه المعجزه بتاعكوا صاحب الروايه الواحده هيه اه كسرت الدنيا بس مش هيه اللي هاتخلي البلد جنه
اقصد الاخ علاء الاسواني
اللي كل الناس فرحانه ومبسوطه اوي انه ياعيني هاينشر شيكاغو
اهو انتو فرحانين بيها وخلاص
وممكن كمان يكون انشغالكوا بالحاجات الللي انا قلت عنها دي هوه بارضه اللي مودي حال البلد في داهيه زي الحاجات اللي شغلاني


وكمان مين اللي قال ان النظر الي ما تقدمه هذه البلد اللي نصكوا مش طايقها والنص التاني ياعيني مش شاسف غير الحاجات المعفنه اللي فيها النظر الي ماتقدمه هذه البلد اي كان حلو ولا وحش استهتار

وكمان مين اللي قال اني هاتكلم في الحاجات دي من منظور انها حاجات تافهه او غيره
مش ممكن ابصلها من نفس الزاويه اللي انتو بتبصوا منها


ع العموم
انا كنت ممكن ارد عليك ع المسنجر و حتي في التليفون او ممكن ارحلك البيت حتي
بس انا عاوز كلمنا كله يكون ادام الناس
ده لو في ناس هاتخش هنا منه الاصل

وانا مستني ردك وجاهز باجهزة الدفاع
ومش هاكتب في الموضوعات التافهه المعفنه غير لما انت ترد

7 comments:

ياسر خاطر said...

السلامو عليكو
مساء الخير

يابني انا عمري مادافعت عن الموضوعات اللي الناس بتتكلم فيها بالعكس انا ليا تاريخ حافل بالخناقات مع المدونيين
لكن كل تعليقي كان على انك عاوز تغير التدوين لحاجة واحدة معينة في دماغك انا شايف انها مش صح ممكن انت تكون شايف انها صح وفي الاخر كل واحد بيقول اللي عاوز يقوله
يعني على الرأي اللي انت كنت بتقوله دايما
هو قال كلمته واحنا نقول كلمتنا

مرة تانية
انا مابادفعش عن الموضوعات اللي المدونين بيقولوها والا كنت لقيت مدونتي اتملت باللاكلام دة لكن انا بدافع انهم يقولو اللي هم عاوزينه بعدين ادخل اشتم فيهم مش دة المهم
المهم انك ماتحاولش تغير حد لحاجة انت عاوزها
غير الناس للافضل مش للي انت عاوزه

احمد عبد الهادي said...

شكرا جزيلا يا ياسر علي الرد
بس اوعدك ان افكاري كلها اتغيرت
انا كنت عاوز اكتب للناس
دلؤتي انا هاكتب لنفسي
ياعني هاستخدم اسم مدونه زي مانا فهمه
انها للتدوين بس بس
ياعني زي الاجنده بالظبط
اكتب فيها عشان منساش
وراي الناس ولا يهمني
ومش هادخل علي المدونات اللي انت اديتهالي
ولو دخلت مش هاكتب حاجه
شكرا

متغيرة شوية said...

احم..دستور يا سيادنا ، ممكن أدخل كده في وسط الخناقة ولا ماينوب المخلص الا تقطيع هدومه؟

بص يا استاذ عبدالهادي، اللي أنا فهمته من بوستك اللي ات انك عايز تكتب عن حاجة تبقى أقرب للناس العادية خالص..الحاجات اللي بيفكر فيها أغلب الشعب المصري.. لكن أرجع وأقولك ان الشعب المصري مستواه الثقافي الا حد كبير متدني.
علشان كده المدونين ، ولأن أغلبهم كتاب ، فبيكون مستواهم الثقافي أعلى شوية من المستوى الشعبي( طبعا مش بتكلم على نفسي يعني ، انا بتكلم على المدونين المخضرمين)
أصل ميثاق المدونات الغير مكتوب انك تكتب تماما اللي انت شايفهواللي انت حاسه، مش هيكون هايف لو انت خدته بطريقة جدية.
علشان كده مفروض تكتب ، وتدخل على المدونات التانية علشان تعرف الناس بتفكر ازاي والناس تعرف انت بتفكر ازاي. وبعد كده نجاح مدونتك هيتقاس باللي انت بتكتبه فيها..

بعدين بقى ، تعالى يا عبدالهادي هنا وتعالى يا ياسر هنا..بوسوا على راس بعض..كده تقطعوا بعض قدام كل الشبكة العنكبوتية ، ده انتوا عشرة عمر يا راجل.

حدوته مصرية said...

دى فى البوست اللى قبله حصل لانى كنت لسه مقريتش البوست ده
المهم بص يا عم
مدونة يعنى حاجة شخصية انا اللى بكتبها حتى لو مش هتعجب ناس بكتبها لنفسى انا مدونتى على الاساس ده
انت عايز تعمل اختلاف فى المدونة عن الناس التانية ممكن تعمل ده وفى نفس الوقت انت بتكتب لنفسك برضه حتى لو هيبقى فى هجوم
بس المهم تكون فعلا قادر توصل للى انت عايزه

Amany said...

يا جماعة اكتبوا انتوا واحنا هنقول راينا
وكل انسان له وجهة نظر ولازم يعبر عنها ومش معقول الناس كلها هتبقى شبه بعض
ولو كله بيكتب زى بعضه ما حدش كان قرا لحد وكل واحد كان بقى عنده اكتفاء ذاتى
مش كده ولا ايه

احمد عبد الهادي said...

بالرغم من اني والله كنت مقرر اني مش كاتب تاني
بي دلؤتي خلاص انا بقي هاريكم يا عالم يا مثقفه ان مصر لسا بخير وفيها ناس بتقرا وبتكتب حاجه كويسه
بالرغم من انهم بارضه مهتمين بالتفاهات الا انهم بارضه مش بيدووا الفرصه لبتوع الغرب انهم يا اثروا عليهم
وهافضل اكتب في الموضوعات المهمه والموضوعات التافهه بارضه




بعيده عن الخناقه اللي هيه اصلا مش خناقه انا عمري ما اتعصب علي اخويا ولا حتي ازعله عشان موضوع معين مهما كان الموضوع ده مهمخ او تافهه
وعشان اعرفكم اني بفهم ياعني
الاختلاف في الراي لا يفسد للود قضيه

وشكرا جزيلا يا سلمي انتي واماني علي الرد المقنع بتاعكوا اللي فعلا اقنعني
ورجعني عن اللي في دماغي

واوعدكم انها بارضه هاتكون... مدونه غير كل المدونات
بس ياريت تفضلوا تتدخلوا عاندي عشان تعرفوني اكتر

ياسر خاطر said...

مش هاقول غير ان الحمد لله انك رجعت تكتب
كنت هاكون اكتر واحد متضايق لو كنت عملت اللي في دماغك فعلا